لحظات تلخ و شیرین نگهبان باغ وحش اراک با شیرهایی که او را کشتند+ فیلم
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۹۴۱۱۶
خبرگزاری فارس ـ اراک؛ اوج گرمای تابستان سال 96 بود که خبر مسرتبخش تولد دو قلاده شیر در باغوحش اراک، لبخند شادی را بر لبان دوستداران حیاتوحش نشاند و علاقمندان بسیاری را برای دیدن این توله شیرها راهی باغ وحشکرد.
ماده شیر آفریقایی پارک وحش اراک که پیش از این در نخستین زایمان خود در پنجم خرداد ماه سال 93، یک توله شیر را در سن 2 سال و 2 ماهگی به دلیل بیماری عفونت از دست داده بود، در دومین زایمان در 15 مرداد سال 96 صاحب دو توله شیر شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
باغ وحش اراک به عنوان یکی از جاذبههای گردشگری استان مرکزی در حاشیه جنوب شرقی شهر اراک واقع در فضایی به وسعت 32 هکتار ایجاد شده است.
در این پارک وحش 45 گونه جانوری از جمله شیر، قوچ و میش، بز وحشی، مرال (گاو کوهی)، گوزن زرد، عقاب طلایی، خرس قهوهای، اسب، جغد شاخدار، غاز وحشی، مرغ لهستانی، کبک و قرقاول، شتر دو کوهان، درنا و مرغ دریایی، سارگپه، شتر مرغ، گوزن زرد ایرانی، سگ تازی، سگ پودل، گرگ، کبوتر، آکواریوم ماهی، گراز، خوک، شغال، گربه وحشی، طاووس، خرگوش، بوقلمون، مرغ شاخدار، کفتار، میمون رزوس، رودک (گورکن) و شاه بوف نگهداری میشود.
مرادعلی عباسی سرپرست وقت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری اراک در خصوص تولد این بچه شیرها اظهار کرده بود: زیستگاه مناسب و طبیعی برای شیرهای پارک وحش اراک فراهم شده و هم اینک 2 قلاده شیر متولد شده در قفسی جداگانه در کنار مادر و زیر نظر متخصص حیوانات نگهداری میشوند.
مدیر پارک وحش اراک نیز در سخنانی اعلام کرده بود: شیر آفریقایی از گونههای کمیاب است اما هنوز در معرض خطر انقراض قرار ندارد.
دهم بهمن ماه و در اوج سرمای زمستان امسال بعد از گذشت 4 سال و نیم از عمر شیرها، حمله آنها به یکی از نگهبان باغ وحش اراک و از پای در آوردن او، بار دیگر این شیرهای آفریقایی را خبرساز کرد.
در این حادثه ناگوار نصرالله اسفندانی یکی از پرسنل باغ وحش اراک که از زمان متولد شدن توله شیرها از آنها نگهداری و مراقبت کرده بود، هنگام غذادادن مورد حمله شیر قرار گرفت و از ناحیه گردن به شدت زخمی شد و جان باخت.
مرحوم اسفندانی بیش از 20 سال در مجموعه باغ وحش اراک خدمت میکرد و در سن 38 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد، وی از زمان متولد شدن شیرها در کنار آنها بوده و از مراقبت و تیمار میکرد.
بعد از این حادثه درخواستهایی از مردم برای تعطیلی باغ وحش مطرح شد که مسئول پارک وحش اراک در خصوص مطالبه تعطیلی این مجموعه از سوی برخی شهروندان اظهار کرد: حادثه بسیار تلخی را تجربه کردیم، تمامی پرسنل و همکاران در پارک وحش از این اتفاق متاثر هستند و مسلما احساسات عمومی نیز جریحهدار شده است و مردم نیز مثل ما ناراحت هستند، اما باید تمام زحماتی که برای این مجموعه کشیده شده است، را در نظر گرفت.
رضا صیاد حقشمار تصریح کرد: پارک وحش اراک در کنار فضای بازدید، جنبههای آموزشی و علمی هم دارد، البته در هر شغلی حوادثی وجود دارد و پارک وحش هم مستثنی از چنین حوادثی نیست، سالهای زیادی برای این پارک تلاش شده و شاید تعطیلی بهترین تصمیم نباشد.
وی افزود: برای ایمنی و امنیت مجموعه اقدامات بسیاری انجام گرفته است، همه ما از اتفاق رخ داده ناراحت هستیم و با مسئولان امر که پیگیر موضوع هستند نیز همکاری خواهیم داشت تا اگر علتی وجود داشته شناسایی و اگر راهکاری برای پیشگیری و جلوگیری از تکرار چنین اتفاقی هست، انجام گیرد.
گزارش مربوط به این حادثه با عنوان «ماجرای حمله شیرهای باغ وحش اراک به نگهبانشان چه بود؟/ شیرها به قفس بازگشتند» در خبرگزاری فارس منتشر شد.
یادش گرامی و روحش قرین رحمت حق باد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: باغ وحش اراک حمله شیر به نگهبان باغ وحش پارک وحش اراک باغ وحش اراک توله شیر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۴۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شیرین مثل «شکرستان»/ پویانمایی که ۱۸ ساله شد
«شکرستان» با پردازشهای خوبی که روی موضوعات روز و آداب و رسوم ایرانی دارد، ازجمله پویانماییهای موفق رسانه ملی است که میتوان گفت حالا ۱۸ ساله شده است.با تهیهکننده «شکرستان» روند شکلگیری این پویانمایی جذاب را مرور کردیم و درباره فصل جدید و در حال پخش «شکرستان» و مختصاتی که دارد گفتگو کردیم.
سیدمسعود صفوی درباره ماجرای تولد و شکلگیری «شکرستان» اینگونه توضیح داد: ۱۸ سال پیش که تصمیم به ساخت پویانمایی «شکرستان» گرفتیم، هدفگذاری کردیم که پویانمایی تولید کنیم که چند ویژگی شاخص داشته باشد. نخست اینکه تولید انبوه داشته باشیم و از طرف دیگر محبوب عموم، طبقات و گروههای سنی مختلف واقع شود.
وی افزود: تا قبل از «شکرستان» تقریباً برنامهای به این شکل در کشور نداشتیم و میخواستیم صنایع مختلف جانبی در پی تولید آن راه بیفتد. میخواستیم این پویانمایی همچون آینهای، بازتابدهنده وضعیت جامعه باشد و آنچه مخاطب میبیند برایش آشنا باشد. از طرف دیگر زمانش فرا رسیده بود که همچون دیگر نقاط جهان اثری خلق کنیم که محصولات جانبی مانند عروسک داشته باشد.
تهیهکننده «شکرستان» با بیان اینکه به لطف خدا فکر «شکرستان» در جمع دوستانی شکل گرفت که همگی از بهترینهای ادبیات کودک، طراحی فضا و صداپیشگان بودند، گفت: تلاشهای صادقانه گروه، عاملی شد تا زحمت جمع به نتیجه برسد و مخاطب از دیدن این برنامه لذت ببرد.
همنوایی ساختار و محتوا با فرهنگ ایرانیان
صفوی گفت: اگر دقت کنید مهمترین مسئلهای که در «شکرستان» به چشم میخورد، ارتباط ساختار و محتوای آن با فرهنگ و زندگی روزمره ایرانیان است. وقتی مخاطب این اثر را میبیند، بهخصوص مخاطب نوجوان ذهنش درگیر محتوا میشود و با شخصیتهای داستان و هنرمندان پشتصحنه همذاتپنداری میکند. بهعنوانمثال مخاطب با شنیدن صدای مرحوم استاد مرتضی احمدی یا موسیقی سنتی جلال ذوالفنون هممسیر میشود و در کنار داستان شخصیتهای فرهنگی را نیز میشناسد و بین مخاطب و «شکرستان» مانعی باقی نمیماند.
وی در خصوص ساختار پویانمایی آن گفت: مخاطب در شکرستان با وقایع و اتفاقات ناملموس روبهرو نیست و وقتی معماری «شکرستان» را میبیند، میداند که مابازای آن در معماری ایران، چون یزد، اصفهان و تبریز وجود دارد و از آن آثار الهام گرفته شده است. بهعنوانمثال در این پویانمایی مناره علی اصفهان را میبینیم یا در طراحی لباسها از مینیاتور استفاده شده که همه و همه نشان از اصالت و تاریخچه آن است.
صفوی درباره اینکه در انتخاب ساختار شکرستان هوشمندانه عمل شده است، تصریح کرد: در «شکرستان» از حرکتهای خیمهشببازی الهام گرفتهایم و از همه مهمتر ساختار تعزیهای و معینالبکایی است که طرفداران خاص خود را دارد. در «شکرستان» هر مناسبتی با ذهن مخاطب درگیر میشود و مخاطب را شکار میکند.
وی در پاسخ به این پرسش که معیارتان در طراحی شخصیتها چه بوده، گفت: در «شکرستان» سعی کردیم برای همه شخصیتها محل رجوعی داشته باشیم. شخصیتهایی که در این پویانمایی میبینید از معلم و قاضی گرفته تا نانوا و ... همه در محلههای قدیمیشهرستانها مابازای عینی دارند، از پیرزنی که همه را نصیحت و خطاهای رهگذران را گوشزد میکند تا پسربچه بازیگوشی که با سروصدایش آرامش محله را به هم میریزد. صفوی افزود: همه شخصیتهای «شکرستان» را در زندگی روزمره بهخصوص نسل قبل میبینیم و میشناسیم. برای همین از این افراد نگاه طنزآمیز و کاریکاتوری گرفته و در «شکرستان» آن را تبدیل به شخصیت کردهایم.
این تهیهکننده در خصوص مانایی شخصیتها چنین گفت: علت اینکه بازیگران «شکرستان» به یاد میمانند این است که ژرفانمایی (پرسپکتیو) و بُعد دارند و فقط تیپ نیستند؛ یعنی کاملاً تبدیل به شخصیت شدهاند و مابازای آنان را دیدهایم و میشناسیم.
زندهنمایی در شکرستان
صفوی، راز توفیق «شکرستان» را زندهنمایی آن دانست و گفت: پویانمایی فقط زیبایی و استفاده از استانداردها و بهترین روشها و دستگاهها نیست، بلکه زندهنمایی و روح قوی آن است که از صفحه شیشهای بیرون میآید. در اینصورت مخاطب فکر نمیکند این پویانمایی و نقاشی باشد. اگر روح کار قوی باشد، مخاطب همراهی میکند و وقتی شخصیت از صفحه شیشهای و پرده سینما بیرون میآید، اثر محبوبی میشود.
«شکرستان» هماکنون همچون جوانی ۱۸ساله شده و همچنان محبوب است. از دلایل این محبوبیت ۱۸ ساله پرسیدم که صفوی پاسخ داد: اگر ریشههای طرح در سنتهای روایی، قصهگویی، نمایشی و سنتهای هزارساله ملی باشد، ولو تولیدی تازه و حتی از کشور دیگری هم آمده باشد، ماندگار میماند. وقتی فکر را خودی و درونیسازی کنیم مثل این است که مال خودمان است، مثل اتفاقی که هماکنون در ژاپن شاهد آن هستیم.
وی افزود: همانطور که میدانید خاستگاه پویانمایی، غرب است، اما ژاپنیها آن را طوری خودیسازی کردند که انگار مبدأ انیمه (پویانمایی ژاپنی) از ابتدا آنجا بوده است.
محبوبیت این اهالی شیرین
وی با بیان اینکه ۴۰ قسمت اول این مجموعه کاملاً بر اساس فرهنگ عامیانه و ضربالمثلها، متلها و زندگی روزمره بود و همین امر جزو نقاط قوت و محبوبیتهای آن به شمار میرود، گفت:، اما از قسمت ۴۰ به بعد به جای توجه به ضربالمثلها، در ابتدا داستان روی قصههای قدیمی متمرکز شدیم و به فراخور سیر داستان از ضربالمثلها استفاده کردیم.
پرهیز از تکرارزدگی
تهیهکننده «شکرستان» درباره مقابله با تکرارزدگی در این اثر گفت: مطمئن باشید وقتی تولید برنامهای ۱۸ سال ادامه دارد، گروه تولید، مثل سرباز، همیشه آماده به رزمند. برخی کارها با تجربه به دست آمده است، مثل خلق شخصیتها و ایجاد فضاها و ماجراهای جدید که به همت اتاق فکر میسر میشود. صفوی ادامه داد: در فصلهای جدید بهسراغ موضوعات جدیدی مثل محیطزیست، فناوریهای جدید، مسائل اقتصادی و ... که مورد نیاز مخاطب است، رفتهایم.
صفوی تصریح کرد: از قسمت ۲۰۰ به بعد موضوعات کاملاً جدیدی، چون پزشکی بهداشتی و آب به جریان داستان اضافه شد. در هر دورهای از «شکرستان» سعی کردیم ایدههای خاصی را مورد کاوش قرار دهیم و به ذهن مخاطب بسپاریم و از قضا همین پرداختها باعث محبوبیت «شکرستان» شده است. کمااینکه توفیق بعضی از فصلها را میتوان در انتخاب موضوع و نحوه پردازش دانست. بهعنوانمثال در فصلی که دوگانهای بین ننهقمر و اسکندر شکل میگیرد از فصلهای جالب «شکرستان» است و تناقض پیرزن و نوزاد، ماجراهای خندهداری را رقم میزند. معمولاً انتخاب برخی شخصیتها باعث محبوبیت بعضی از قسمتها میشود.
صفوی با مهم دانستن فکرهای خوب در برنامهسازی گفت: قبل از اینکه کار به دست فیلمنامهنویس برسد، افراد صاحبنظری، چون قصهنویس، روانشناس، جامعهشناس و رفتارشناس در اتاق فکر، موضوعات مطرحشده را به به نقد میکشند و مسیر داستانسرایی را مشخص میکنند.
پویانمایی در دوران تحول
تهیهکننده «شکرستان» از دوره تحول سازمان به نیکی یاد کرد و گفت: به نظرم دوره تحول در سازمان مرحلهبهمرحله و خوب پیش میرود، اما مهمترین بحثی که به نظرم میرسد، بهغیراز توجه به محتوا باید به شکلهای جدید ارائه نیز توجه شود. با فرآیند و سرعتی که در فناوری و تغییر شکل ارائه تصاویر و رقبای وحشتناکی که در تلویزیون، شبکههای اجتماعی و خانگی در دنیا شاهدیم، در استفاده از شکلهای جدید و ترکیب جذاب با استانداردهای جهانی فاصله داریم. وی تصریح کرد: به نظر میرسد که مدیران باید توجه بیشتری به شکلهای جدید و ترکیبی کنند. در این زمینه خلأ احساس میشود و اگر به خود نیاییم میدان را به رقبای جهانی واگذار خواهیم کرد.
صفوی در خصوص نسل جدید و ذائقه آنان گفت: نسل جدید را که عادت به دیدن این نوع تصاویر دارد، نباید از دست بدهیم. پرداختن به شکلهای نوین این امکان را به منِ برنامهساز میدهد که روایتهای فرهنگی کشورم را به شکل بهتری به تصویر بکشم.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی صداوسیما
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون